Geplaatst op
Dat CRM-software geschikt is voor sportverenigingen als een sportschool, is redelijk voor de hand liggend. Dit zijn immers bedrijven die simpelweg winst moeten maken om hun bestaansrecht te verdienen. Maar hoe zit het dan met andere verenigingen, die doorgaans gerund worden door vrijwilligers? Hier zal men niet zo snel aan software denken.
In dit artikel willen wij echter het tegendeel bewijzen, en laten zien hoe zelfs de kleinste vereniging kan profiteren van CRM-software. Maar eerst: wat houdt Customer Relationship Management precies in?
CRM: de definitie
Customer Relationship Management (CRM), in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer, gaat over de manier waarop een organisatie zich consistent richt op haar klanten. Het stelt gebruikers in staat om alle informatie over hun klanten en doelgroep overzichtelijk in kaart te brengen. Hierdoor weet u precies wie ze zijn, wat ze doen en waar ze behoefte aan hebben.
Een voorbeeld: als u een dansvereniging bent waarin men danst op muziek uit de jaren ’70, dan zullen 20- tot 30-jarigen waarschijnlijk niet uw primaire doelgroep zijn.
De diversiteit van de huidige softwaremarkt heeft er voor gezorgd dat er voor iedere organisatie of vereniging wel een geschikt systeem te vinden is. Softwaresystemen verschillen doorgaans wel van elkaar, omdat iedereen weer andere behoeften heeft.
CRM voor verenigingen
Verenigingen hebben baat bij een niet al te ingewikkeld, en vooral niet al te duur systeem. Gelukkig is het gedachtegoed dat software per se duur moet zijn, inmiddels achterhaald. Natuurlijk zal het altijd wat kosten, de leverancier moet immers ook de huur van het pand kunnen betalen, maar de tijd en moeite die u met het nieuwe systeem bespaart zijn het absoluut waard.
In principe heeft de gemiddelde vereniging genoeg aan de volgende drie modulen:
#1 – Ledenadministratie.
Administratie is vaak een tijdrovend proces, waar u tegelijkertijd zo min mogelijk aan kwijt wil zijn. Het is echter wel ontzettend belangrijk dat het goed en nauwkeurig wordt gedaan. Dankzij de module voor ledenadministratie kan u de gegevens van uw leden eenvoudig inzien en wijzigen. Ook kan u het bijvoorbeeld gebruiken om de maandelijkse nieuwsbrief met één druk op de knop bij al uw leden in de mailbox te krijgen.
#2 – Betalingen.
Hoewel verenigingen in principe niet winstgevend moeten zijn, hanteren velen wel een bepaalde maandelijkse of jaarlijkse contributie. De CRM-module stelt u in staat om eenvoudig in te zien welke betalingen zijn voldaan, en wanneer. Het systeem kan vervolgens automatisch e-mails voor u opstellen, waarmee u bijvoorbeeld een reminder stuurt naar degenen die nog niet aan de betaling hebben voldaan.
#3 – Sociale media.
Waarschijnlijk hebben de meeste verenigingen niet de budgetten om uitgebreide campagnes uit te werken. Dit hoeft eigenlijk ook helemaal niet, sociale media zijn immers helemaal gratis. U hoeft tevens helemaal geen expert te zijn, enkel uw aanwezigheid kan al genoeg zijn. Als iemand u op social media voorbij ziet komen en u weet de interesse te wekken, kan dat al volstaan.
Het social CRM stelt u in staat om uw uitingen overzichtelijk in te bewaren en in te plannen, en beschikt over dashboards waarmee u kan zien hoe effectief uw inspanningen zijn geweest.
Bent u benieuwd wie u eventueel zou kunnen helpen aan een CRM-systeem? Vul dan het formulier op de vergelijkingspagina in om te achterhalen welke aanbieders u hiermee van dienst zouden kunnen zijn!